علت بالا آمدن سرامیک کف

گاهی با عبور از مکانی ممکن است احساس کنید سرامیک کف بالا آمده یا لق شده. دلیل اصلی این موضوع نحوه نصب است. بالا آمدن سرامیک بیشتر برای سرامیک سایز بزرگ اتفاق می افتد. در کل می توان دلایل بسیاری برای بالا آمدن سرامیک کف نام برد که برخی از آن ها بسیار مرسوم هستند و در صورت عدم رسیدگی دچار شکستگی سرامیک می شود. با توجه به این مورد باید ابتدا علت اصلی بالا آمدن سرامیک را پیدا کرده سپس بهترین اقدام را برای رفع این نقص انجام داد.
همانطور که در بالا اشاره شد مهم ترین دلیلی که سبب بالا آمدن سرامیک می شود، مربوط به نصب آن است. البته نکته مهم تر انتخاب مناسب سرامیک است. سرامیک انواع گوناگونی دارد که با توجه به عوامل متعددی می توان آن ها را درجه بندی کرد، سرامیکی که برای کف انتخاب می شود باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا آن را از دیگر سرامیک ها متمایز سازد. سرامیک کف در معرض عبور و مرور است؛ از این رو باید از بهترین متریال ساخته شود تا استحکام و مقاومت کافی داشته باشد. گاهی این بالا آمدن ریشه در مواد اولیه سازنده سرامیک کف دارد. با این اوصاف انتخاب درست و مناسب سرامیک برای کف اهمیت بالایی دارد.

علت بالا آمدن سرامیک کف 

برخی از عوامل اصلی بالا آمدن سرامیک کف

تغییرات دما
یکی از دلایلی که سبب بالا آمدن و لق شدن سرامیک کف می شود انقباض و انبساط دما است. در واقع اختلاف دمایی که بین دمای بتن و سرامیک وجود دارد سبب این بالا آمدگی می شود از این رو به وسیله بند کشی کردن از این اتفاق جلوگیری می کنند. اختلاف دما در روز و شب سبب انبساط و انقباض مولکول های مواد تشکیل دهنده سرامیک می شوند و به مرور زمان سرامیک به حالت خاصی بالا می آید. این مورد بیشتر در خصوص سرامیک هایی صادق است که در محیط های سرباز نصب می شوند و در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستند.

ملات
ملاتی که برای نصب سرامیک مورد استفاده قرار می گیرد تاثیر به سزائی در چسبندگی سرامیک دارد. در صورتی که از ملات مناسب استفاده نشود، سرامیک به خوبی به سطح زیرین نمی چسبد و پس از مدت کوتاهی دچار بالا آمدگی شده و لق می شود. استفاده از ملات خشک و سفت، ضخامت کم و نامناسب ملات و ... می توانند در بالا آمدن سرامیک کف موثر باشند. با استفاده از ملات با کیفیت و مناسب می توان تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کرد.
نصاب سرامیک باید به این امر آگاه باشد که در مکان هایی از کف که لوله کشی رد شده است باید از ملات ضخیم تری استفاده کرد. معمولا بالا آمدن سرامیک کف در این مکان ها بیشتر است از این رو استفاده از ملات با ضخامت مناسب برای جلوگیری از این امر موثر است.
برخی مواقع برای جلوگیری از بالا آمدن سرامیک کف به جای ملات از چسب های مخصوص سرامیک استفاده می کنند.

سایز سرامیک
در بالا نیز به این موضوع اشاره شد که سرامیک ها با سایز بزرگ بیشتر دچار بالا آمدگی می شوند. به دلیل سایز بزرگ امکان نرسیدن ملات به تمام نقاط سرامیک زیاد است این امر قدرت چسبندگی سرامیک را کاهش می دهد.

تردد و جا به جایی
در مکان هایی که تردد زیاد باشد احتمال بالا آمدن سرامیک بیشتر است در نتیجه در هنگام نصب باید تمام نکات در نظر گرفته شود و از سرامیک با کیفیت و ملات مناسب با ضخامت استاندارد استفاده شود.

بند کشی
اگر سرامیک های کف را بند کشی نکنید لبه های سرامیک کامل به هم نمی چسبند و جفت نخواهند شد از این رو احتمال بالا آمدن آن بسیار بالا است.

برخی از عوامل اصلی بالا آمدن سرامیک کف   

علت بلند شدن سرامیک کف

در بالا برخی از دلایل اصلی بالا آمدن سرامیک کف را نام بردیم این موارد از دلایل بلند شدن سرامیک نیز هستند که در هنگام نصب باید به تمام نکات دقت کنید تا از اتفاقات احتمالی مانند بلند شدن سرامیک، لق شدن و ... جلوگیری کرد.
برخی دیگر از مواردی که سبب بلند شدن سرامیک کف می شوند عبارتند از:

  • نشست ساختمان با گذشت زمان (بخصوص سرامیک هایی که برای نصب آن ها از چسب پودری استفاده شده است)
  • عدم مهارت نصاب (استاد کار ماهر می تواند سرامیک را به صورت استاندارد نصب و تراز کند و فاصله دقیق بین سرامیک ها را رعایت کند)
  • استفاده فوری از سرامیک کف پس از نصب (عدم استراحت حداقل یک روزه به سرامیک)
  • عدم استفاده از مواد ضد یخ در ملات
  • عدم استفاده از مصالح مرغوب و با کیفیت
  • عدم رعایت ضخامت ملات در مکان های عبوری لوله کشی( بهتر است لوله های گرمایشی که در کف وجود دارند را چند بار سیمان کشی کنید، با این کار فشار گرمایشی لوله ها تقسیم خواهد شد و فوری به سرامیک نمی رسد).
  • جا به جا کردن اثاث روی سرامیک به صورت غیر اصولی و کششی
  • عدم رعایت فاصله بین سرامیک ها
  • تردد بالا و عدم استفاده از چسب های مخصوص که برای محل های پر تردد استفاده می شوند.

علت بلند شدن سرامیک کف   

راه حل رفع بالا آمدن سرامیک کف

یکی از مهم ترین راه حل ها برای جلوگیری از این امر، ایجاد فاصله مناسب بین سرامیک ها است. با این کار سرامیک هایی که بر اثر عوامل طبیعی و محیطی انبساط می یابند فضای کافی دارند در نتیجه به سرامیک های اطراف خود فشار وارد نمی کنند و سبب بالا آمدن سرامیک نمی شوند. این فاصله باید 3 تا 5 میلی متر باشد.
برای رعایت فاصله بین سرامیک ها باید از وسیله ای به نام ماستیک درزبند استفاده کرد. ماستیک این امکان را فراهم می کند که فاصله استاندارد بین سرامیک ها کاملا رعایت شود و با فاصله مناسب کنار هم قرار بگیرند.
برای نصب سرامیک به خصوص سرامیک کف بهتر است از استاد کاران ماهری که در این زمینه تجربه زیادی دارند استفاده کنید زیرا با توجه به تخصص و حرفه ای که دارد با رعایت فاصله و استفاده از ملات مناسب به بهترین نحو سرامیک را نصب می کند.
در مکان هایی که تابش نور خورشید بیش از حد است و نور کاملا به صورت مستقیم با سرامیک در ارتباط باشد بهتر است از شیروانی های فلزی در بالای این مکان ها استفاده شود.

شما می توانید تمامی سوالات خود را از طریق وب سایت کاوه سرام یا تماس با کارشناسان مجموعه بپرسید و پاسخ آن ها را دریافت نمایید.

نوشتن دیدگاه