پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

شست و شو و تمیزی کاشی و سرامیک یکی از مسائل مهم و سخت است که هر فرد ممکن است برای این کار وقت، هزینه و انرژی زیادی صرف کند. امروزه استفاده از کاشی و سرامیک کاربرد گسترده ای پیدا کرده و از آن ها برای کف و دیوار پذیرایی، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و ... استفاده می کنند از این رو تمیزی و پاک کردن شوره و سفیدک روی آن ها حائز اهمیت است.
شوره و سفیدک اغلب به دلیل رسوب نمک های محلول در آب به وجود می آیند، البته ممکن است این نمک ها از ملات و دوغاب نیز باشند. شوره و سفیدک نیز دارای انواع مختلفی هستند که مهم ترین آن ها کربناتی، کلری و نیتراتی است.
در اکثر مواقع اولین راه حلی که به ذهن افراد می رسد استفاده از شوینده ها و مواد شیمیایی قوی است. ممکن است این راه را اغلب افراد امتحان کرده باشند اما باید دقت کنید که این مواد دارای گازهای شیمیایی خطرناکی هستند که سبب سردرد، سوزش گلو و ... می شوند. علاوه بر این به دلیل مواد قوی که در ترکیبات این مواد شوینده موجود است امکان آسیب به کاشی و سرامیک خصوصا دوغاب آن ها بسیار زیاد است. با توجه به مواردی که گفته شد استفاده از مواد شوینده خیلی جایز نیست و در صورت استفاده حتما باید جنس کاشی و سرامیک را بشناسید تا بتوانید شوینده مناسب تری را انتخاب کنید.
امروزه استفاده از روش های قطعی مانند فرچه شویی در رفع سفیدک و شوره کاشی و سرامیک بسیار موثر است. در این روش تمامی شوره ها و سفیدک های روی کاشی و سرامیک هرچند هم قدیمی از بین می روند و سطح آن ها براق و آینه ای می شود. فرچه شویی دستگاه مخصوصی دارد که با آن کاشی و سرامیک شسته می شود.

پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک

روش هایی برای از بین بردن سفیدک و شوره روی کاشی و سرامیک

لیمو ترش
یکی از راه کارهای خانگی که بسیار پاسخگو است استفاده از لیمو ترش است. برای این کار باید یک لیمو را قاچ کرده و آن را روی کاشی و سرامیک بمالید. در واقع لیمو ترش دارای مواد اسیدی طبیعی است که می تواند عواملی مانند سفیدک و شوره را از بین ببرد.

سرکه
سرکه نیز همانند لیمو ترش از مواد اسیدی تولید می شود از این رو خاصیت پاک کنندگی خوبی دارد. می توانید دستمالی را به سرکه آغشته کنید و روی کاشی و سرامیکی که شوره و سفیدک دارند بمالید تا به خوبی تمیز شود.

واکس اتومبیل
استفاده از واکس اتومبیل روش موثری در حذف سفیدک و شوره روی کاشی و سرامیک است اما به دلیل اینکه روشی شیمیایی است باید قبل از انجام کار روی بخشی کوچک و دور از دید تست شود، در صورت سازگار بودن واکس با کاشی و سرامیک می توانید کار را شروع کنید. برای انجام این کار واکس را به سطح مورد نظر مالیده سپس با دستمال نرمی آن را مالش دهید، پس از پاک شدن شوره و سفیدک واکس را از روی سطح کاشی و سرامیک پاک کنید.

محلول دست ساز
گاهی استفاده از محلول های دست ساز که با تجربه زن های خانه دار به وجود می آیند بسیار کار ساز هستند. یکی از این محلول ها، مخلوط آمونیاک، سرکه و جوش شیرین است. برای تهیه محلول شوینده باید یک پیمانه آمونیاک را به نصف پیمانه سرکه و یک چهارم پیمانه جوش شیرین اضافه کرد و حسابی مخلوط و سپس این مواد را به یک سطل آب داغ اضافه کرد. از محلول آماده شده می توان برای پاک کردن انواع کاشی و سرامیک استفاده کرد.

روش هایی برای از بین بردن سفیدک و شوره روی کاشی و سرامیک

یکی دیگر از این محلول های دست ساز مخلوط پراکسید هیدروژن و جوش شیرین است. استفاده از این مخلوط می تواند بسیار موثر باشد. اغلب برای تاثیر گذاری بیشتر می توان از بکینگ پودر نیز استفاده کرد. پس از تهیه این مخلوط به وسیله برسی نرم کاشی و سرامیک را برس بکشید و سپس آبکشی کنید.

صابون
اگر شوره و سفیدک ایجاد شده روی کاشی و سرامیک شما جدید است می توانید با استفاده از صابون و آب گرم به وسیله فرچه ای نرم این عوامل را حذف کنید.

بخار شو
استفاده از بخار شو نیز بسیار کار آمد است. این دستگاه قادر است اکثر شوره ها و سفیدک هایی که روی سطح کاشی و سرامیک هستند را از بین ببرد. تنها کافی ست مخزن آب دستگاه را پر کنید و پس از روشن شدن مانند جارو برقی از آن استفاده نمایید.

خیمر دندان
راه دیگری برای از بین بردن سفیدک و شوره خمیر دندان است. می توان خمیر دندان را با مایع ظرفشویی مخلوط کرد و از آن برای زدودن این عوامل روی کاشی و سرامیک کف استفاده کرد.

شیشه پاک کن
استفاده از شیشه پاکن ها بسیار معمول است. در واقع این مواد شیمیایی قادر است انواع لکه های روی کاشی و سرامیک را از بین ببرد.

روش هایی برای از بین بردن سفیدک و شوره روی کاشی و سرامیک 

از بین بردن سفیدک روی کاشی

برای از بین بردن سفیدک روی کاشی می توان از تمامی روش های بالا استفاده کرد و به نتیجه مطلوبی رسید. معمولا شوره و سفیدکی که روی کاشی ها ایجاد می شود در اثر رسوب کلسیم موجود در آب، مواد شوینده و ... است. این عوامل ظاهر زیبا کاشی کاری را از بین می برند از این رو برای تمیزی بیشتر و حفظ زیبایی کار باید آن ها را از بین برد.
در بالا روش های گوناگونی برای زدودن این عوامل معرفی شد که با توجه به در دسترس بودن می توان یکی از آن ها را مورد استفاده قرار داد.
به طور کلی برای پاک کردن سفیدک روی کاشی می توان از دو روش خانگی و صنعتی استفاده کرد. روش های خانگی دوستدار طبیعت هستند و می توانند تمیزی شگفت انگیزی را به وجود بیاورند، در اغلب این روش ها از موادی چون لیمو ترش و سرکه استفاده می شود این مواد اسیدی هستند و تمیزی خارق العاده ای را ایجاد می کنند و سفیدک های روی کاشی را از بین می برد.
در صورت تاثیرگذار نبودن مواد دست ساز و خانگی از روش های صنعتی استفاده می شود، البته این روش در حال منسوخ شدن است اما در برخی موارد برای رفع سفیدک روی کاشی بسیار موثر خواهند بود.

از بین بردن سفیدک روی کاشی

اگر همه این راه ها را امتحان کردید و نتیجه نگرفتید، با کارشناسان ما در فروشگاه کاشی و سرامیک کاوه تماس بگیرید تا شما را راهنمایی و در صورت نیاز با مراجعه به محل مورد نظر، نسبت به پاک کردن شوره با روش های تخصصی تر اقدام کنند.

نوشتن دیدگاه