برای استخر کاشی بهتر است یا سرامیک؟

ممکن است در ظاهر تفاوت چندانی میان کاشی و سرامیک نباشد؛ اما برای برخی از افراد این سؤال مطرح است که برای استخر کاشی بهتر است یا سرامیک؟ انتخاب کاشی و سرامیک مخصوص استخر یکی از نکاتی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. چه از کاشی برای استخر استفاده کنید چه از سرامیک باید به این نکته توجه داشته باشید که کاشی و سرامیک باید آب‌گریز باشند و به‌هیچ ‌وجه آب جذب نکنند. قبل از انتخاب رنگ و طرح کاشی و سرامیک استخری، نکته‌ای که حائز اهمیت است عدم جذب آب توسط این کاشی‌ها است. برخی از کاشی‌ها مناسب استفاده در استخر نیستند و باکیفیت معمولی تولید شده‌اند. این کاشی‌ها آب جذب می‌کنند و به‌هیچ‌وجه مناسب استخر نیستند. کاشی و سرامیک‌هایی که در پوشش دیوار و کف استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند به‌ مرور زمان به دلیل وجود مواد معدنی و کلسیم موجود در آب رسوب می‌گیرند و یک لایه سفید روی سطح آن‌ها را می‌پوشاند. پاک کردن جرم آب بسیار سخت است و امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر قبل از انتخاب کاشی و سرامیک برای استخر به این نکات توجه داشته باشید و از کاشی‌ها و سرامیک‌های مناسب استفاده کنید. برای استخر هم می‌توان از انواع کاشی استفاده کرد و هم از انواع سرامیک، این انتخاب بستگی به سلیقه و بودجه افراد دارد. در ادامه برخی از انواع کاشی و سرامیک‌های مورداستفاده برای استخر را معرفی می‌کنیم.

برای استخر کاشی بهتر است یا سرامیک

کاشی و سرامیک مخصوص استخر

کاشی و سرامیک مخصوص استخر باید در برابر یخ‌زدگی، نور خورشید، جذب آب و رطوبت مقاومت بالایی داشته باشد. کاشی‌های که برای پوشش کف و دیوار استخر استفاده می‌شوند عبارت‌اند از:

  • کاشی شیشه‌ای: کاشی‌های استخری شیشه‌ای، دارای طراحی بسیار جالبی هستند و می‌توانند نور را جذب کنند. هرچند نصب این نوع از کاشی‌های شیشه‌ای بسیار زمان‌بر است و هزینه بالایی دارد، اما نتیجه کار بسیار چشمگیر و بی‌نقص خواهد بود.
  • کاشی پرسلان: کاشی پرسلانی یکی از انواع کاشی است که دارای تنوع بالایی است و در بسیاری از استخرها از آن استفاده می‌شود. این کاشی مقاومت بالایی در انواع شرایط آب و هوایی داشته و به دلیل نصب آسان و استحکام بالای آن باعث شده تا مورد توجه بسیاری از طراحان و خریداران قرار بگیرد.
  • کاشی موزاییکی: کاشی موزاییکی دارای طرح و رنگ‌های خاصی است که می‌توان با ترکیب کردن آن‌ها ظاهر جالبی به استخر داد. این کاشی‌ها مانند سایر انواع دیگری که عنوان شد به‌هیچ‌وجه آب را جذب نمی‌کند و دچار آسیب دیدگی نمی‌شود.

برخی از طراحان برای پوشش دیوار و کف استخر از سرامیک استفاده می‌کنند. انواع مختلفی از سرامیک نیز برای پوشش استخر وجود دارد که به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

  • سرامیک از جنس سرامیک استخری: این سرامیک‌ها دارای استحکام بالایی هستند و در اکثر استخرها مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع از سرامیک‌ها بیشتر برای پوشش دیوار و کف استخرهای استفاده می‌شوند که طراحی نامنظمی دارند و از بتن ساخته شده‌اند.
  • سرامیک شیشه‌ای: سرامیک‌های دارای لعاب شیشه‌ای نیز از دیگر سرامیک‌های استخری هستند که بسیار براق بوده در قسمت دیوار استخر از آن‌ها استفاده می‌شود.
  • سرامیک طرح استخر: سرامیک پرسلانی که به سرامیک استخری معروف است به شدت در برابر نفوذ آب مقاوم بوده و مناسب استفاده در استخرهایی است که دارای ابعاد متقارن هستند.
  • سرامیک مرمری: سرامیک‌هایی از جنس مرمر هم در کف و هم در قسمت دیواره استخر مورداستفاده قرار می‌گیرند؛ اما بیشتر مصرف این سرامیک‌ها در استخرهای خانگی است و به دلیل زیبایی و جلوه خاصی که به طراحی می‌بخشند بسیاری از افراد برای ساختن یک فضای لاکچری و شیک از آن استفاده می‌کنند.

کاشی و سرامیک مخصوص استخر

نکات مهم در انتخاب کاشی و سرامیک استخری

عوامل مختلفی هستند که در انتخاب کاشی و سرامیک استخری باید به آن‌ها توجه داشت. انتخاب ابعاد، طرح، رنگ و نوع کاشی و سرامیک بستگی به نظر طراح و بودجه‌ای که تعیین کرده دارد؛ اما در نظر گرفتن برخی از نکات مانند عدم جذب آب، مقاومت در برابر سرما، گرما و رطوبت بسیار حائز اهمیت است. کاشی‌هایی که در استخر مورداستفاده قرار می‌گیرند باید براق باشند. هم اینکه زیبایی خاصی به فضا می‌بخشند و همین‌که موجب بازتاب نور می‌شوند. این براق بودن و عدم نفوذ آب به این کاشی و سرامیک‌ها باعث می‌شود که طول عمر آن‌ها افزایش پیدا کند، روی آن‌ها لکه آب ایجاد نشود و رسوب نگیرند. کاشی و سرامیک استخر نباید لغزنده باشد و در برابر انقباض و انبساط مقاومت داشته باشد.  با ما در کاوه سرام همراه باشید.

نوشتن دیدگاه