فرق کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک از مصالح پر مصرف در ساختمان سازی محسوب می‌شوند. در واقع ما بدون استفاده از کاشی و سرامیک نمی‌توانیم ساختمان سازی کنیم. از آشپزخانه تا حمام، از کف تا دیوارهای یک ساختمان، کاشی و سرامیک در فرایند ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارند. با اینکه کاشی و سرامیک همیشه در کنار هم ذکر می‌شوند اما از لحاظ ساختار و کاربرد با هم تفاوت‌های محسوسی دارند. اگر به درستی و دقیق تفاوت کاشی و سرامیک را نمی‌دانید و با ویژگی‌های این محصولات پرکاربرد آشنایی ندارید، این مطلب کاوه سرام برای شما تهیه شده است. با ما همراه شوید. کاشی کاوه از برند های معتبر تولیدکننده انواع کاشی و سرامیک در کشور است، برای تهیه کاشی و سرامیک کاوه با ما در کاوه سرام بمانید.

کاشی و انواع آن

کاشی فرآورده‌ای سرامیکی است که در درجه حرارت بالا می پزد و به حالت نیمه شیشه‌ای درمی آید. به همین دلیل جذب آب بسیار کم و مقاومت بالایی در برابر ساییدگی، ضربه و فشار دارد. کاشی‌ها از نظر مرغوبیت به سه درجه تقسیم می‌شوند و این درجه بندی بر اساس مقدار لکه، محل‌های لعاب نگرفته و ترک‌های روی آنها تعیین می‌شود.
از انواع کاشی‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاشی موزائیکی: تراکم بسیار بالا، مستحکم، مقاوم در برابر ضربه، مورد استفاده در استخر و سونا و حمام‌ها
  • کاشی لعاب‌دار: مقاومت در برابر آب، متنوع در رنگ و طرح، مورد استفاده در دیوارهای آشپزخانه و فضاهای مرطوب
  • کاشی معرق و طرح‌دار: شستشوی آسان، تزئینی، مورد استفاده در معماری ایرانی و دیگر هنرهای تجسمی

کاشی بستایل از برند های موفق و خوشنام در تولید انواع کاشی و سرامیک در کشور است، برای تهیه محصولات بستایل با کاوه سرام همراه شوید.

کاشی و انواع آن   

ویژگی‌ها کاشی

  • مقاوم: کاشی به دلیل مقاومت در برابر نور آفتاب، باد و باران و عوامل جوی بسیار مقاومت است و تغییر رنگ نمی‌دهد. به همین دلیل از کاشی برای طراحی ساختمان‌ها و بناهای ایرانی، مذهبی و مسجدها استفاده می‌شود.
  • بادوام: کاشی در مقایسه با سایر مصالحی که برای پوشش دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرند در برابر ضربه و خراش از مقاومت بالایی برخوردار است، به همین دلیل یک سطح کاشی شده به زودی نیازی به تعویض نخواهد داشت. کاشی اگر صحیح نصب شده باشد می‌تواند طول عمر زیادی داشته باشد.
  • هزینه تعمیر و نگهداری: با توجه به اینکه کاشی تحت تأثیر شرایط آب و هوایی قرار نمی‌گیرد از هزینه تعمیر و نگهداری بسیار پایینی برخوردار است. علاوه بر این، به دلیل قابلیت پاک‌شوندگی ساده، دیگر نیازی نیست برای شستشوی کاشی از شوینده‌های قوی یا یا پاک کننده‌های شیمیایی استفاده کنیم و همین امر باعث افزایش طول عمر کاشی می‌شود.
  • زیبا: کاشی با طیف گسترده‌ای از رنگ، بافت و شکل، به شما این امکان را می‌دهد تا خلاقیت خود را در هر فضایی، چه داخلی و چه خارجی، به راحتی نشان دهید. تنوع سنگ بنای کاشی است به همین دلیل از گذشته تا کنون در معماری ایرانی و اسلامی طرفدار دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ها کاشی 

سرامیک و انواع آن

سرامیک به معنای سفالینه پخته شده است. سرامیک از ذرات بهم فشرده ساخته شده است، در نتیجه سخت‌تر و خش‌ناپذیرتر و مقاومت بالاتری در برابر اسیدها دارد. با توجه به جذب آب بسیار پایین (در حدود صفر)، سرامیک به عنوان مناسب‌ترین پوشش برای کف محیط‌های بهداشتی، توالت و حمام، کف آشپزخانه و تمامی محیط‌های مرطوبی که با آب تماس دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سرامیک برای پوشش دیوارهای فضاهای داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود.
با توجه به اینکه سرامیک می‌تواند جایگزین مقرون به صرفه‌ای برای پارکت و سنگ‌های گران قیمت و در عین حال سنگین مختلف باشد، این محصول با طرح‌های زیر در کاوه سرام موجود است:

  • سرامیک طرح پارکت
  • سرامیک طرح مرمر
  • سرامیک طرح آنتیک
  • سرامیک طرح سنگ
  • سرامیک سه بعدی
  • سرامیک طرح بتن
  • سرامیک طرح تراورتن
  • سرامیک طرح فرش

سرامیک و انواع آن   

ویژگی‌های سرامیک

ضد حساسیت: سرامیک به دلیل خاصیت ضد میکروبی و جذب ناچیز آب یک انتخاب عالی برای افرادی است که دچار حساسیت هستند. همچنین برای شستشوی سرامیک از مواد شیمیایی کمتری استفاده می‌شود که این موضوع باعث آسیب کمتر به سلامت خانواده و البته محیط زیست می‌شود.

مقرون به صرفه: سرامیک جایگزین بسیار مناسبی برای سنگ‌های زیبا و گران قیمت است. اگر عاشق سنگ مرمر هستید اما نمی‌خواهید از آن به دلیل قیمت بالا به عنوان کفپوش ساختمان استفاده کنید، به راحتی می‌توانید سرامیک با طرح مرمر را برای ملک خود تهیه کنید.

مقاوم در برابر آب: سرامیک دارای یک لایه محافظ لعاب‌دار روی سطح خود است که آن را در برابر نفوذ آب و لکه پذیری مقاوم می‌کند. به همین دلیل است که سرامیک اغلب برای کف حمام استفاده می‌شود.

مقاوم در برابر خش: سرامیک به دلیل استحکام بالا و یک لایه لعاب به راحتی خراشیده نمی‌شود و در طول زمان کدر نمی‌گردد.

تفاوت کاشی و سرامیک 

تفاوت کاشی و سرامیک

با بررسی دقیق نحوه ساخت کاشی و سرامیک و مرور ویژگی‌های این دو محصول پرکابرد در ساختمان سازی، به راحتی می‌توانیم تفاوت کاشی و سرامیک را دریابیم. اما به منظور جمع بندی مبحث تفاوت کاشی و سرامیک، مواردی که در ادامه ذکر شده‌اند به عنوان اصلی‌ترین عوامل تأثیر گذار در ایجاد تفاوت کاشی و سرامیک بیان می‌شوند.

سرامیک در برابر مواد شیمیایی و سایش بسیار مقاوم است و استفاده از آن برای کف سازی مناطق پر رفت و آمد پیشنهاد می‌شود. از تفاوت کاشی و سرامیک می‌توان به ساختار متفاوت آنها اشاره کرد. کاشی ریزدانه‌تر از سرامیک است، در نتیجه مقاومت کمتری نسبت به سرامیک دارد. این امر باعث می‌شود که از کاشی به عنوان یک عنصر تزیینی، برای مثال برای پوشش دیوارها، استفاده شود و سرامیک بیشتر برای پوشش کف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
تفاوت کاشی و سرامیک در کاربرد این دو محصول خلاصه می‌شود. کاشی آب بیشتری نسبت به سرامیک به خود جذب می‌کند، به همین دلیل در فضاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که میزان رطوبت در آنها پایین است. سرامیک اما به دلیل جذب ناچیز آب در فضاهایی به کار برده می‌شود که با آب در تماس هستند، مانند سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه.
تفاوت دیگر کاشی و سرامیک هزینه تهیه و نصب آنها است. هنگامی که مصالح در ساختمان سازی به عناصر تزیینی تبدیل می‌شوند قیمتشان بالاتر می‌رود. به همین دلیل کاشی از سرامیک گران‌تر است و بیشتر برای پوشش دیوارها‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
یکی دیگر از تفاوت های کاشی و سرامیک مقاومت آنها در برابر شرایط جوی و دمایی است. با توجه به این که نفوذ پذیری آب در سرامیک بسیار ناچیز است، از سرامیک می‌توان در مناطق مرطوب و مناطق سرد، یعنی مناطقی که تغییرات دمایی زیادی را تجربه می‌کنند، استفاده کرد.

نوشتن دیدگاه