پاك كردن گچ از روي سراميك

یکی از دردسرهای اساسی در هنگام ساخت و ساز، تعمیر و باسازی، پاک کردن گچ باقی مانده روی سرامیک است. این مسئله برای خانم های خانه دار معظل بزرگی است که همواره به دنبال راهکارهای مناسبی برای تمیز کردن گچ روی سرامیک هستند. روش های متفاوتی برای این امر پیشنهاد شده است که در این مقاله از کاوه سرام به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

روش های ساده پاك كردن گچ از روی سراميك

در کل پاک کردن گچ روی سرامیک، کاری آسان است که با رعایت اصول و آشنایی با جنس سرامیک می توانید به راحتی از پس آن برآیید. زمانی که درجه سختی سرامیک نسبت به گچ بالاتر باشد پاک کردن گچ روی آن ساده تر است و راحت تر می توانید بدون آسیب به سرامیک کار تمیز کردن را انجام دهید. گچ دارای ساختار نرمی است از این رو سست کردن آن کاری آسان است که با روش های معمولی می توان گچ روی سرامیک را کاملا از بین برد.

  • ساده ترین روش استفاده از آب و مواد شوینده است. ساختار گچ به گونه ای است که با آب ترکیب می شود از این رو به وسیله آب داغ و مواد شوینده با اسکاچ یا فرچه ای می توان از شر گچ روی سرامیک خلاص شد. باید نسبت به این موضوع آگاهی داشت که پاک نشدن گچ با این روش و ایجاد مشکل در سطح سرامیک به دلیل نوع بافت و جنس سرامیک است. برای اجرای این روش باید آب داغ و مواد شوینده را در ظرفی مخلوط کرد و ابر اسفنجی را به این مخلوط آغشته کرده و روی لکه گچ قرار داد، بهتر است بیش از بیست دقیقه ابر را روی لکه قرار دهید تا کاملا خیس شود. پس از گذشت زمان تعیین شده به وسیله فرچه یا برسی نرم، سرامیک را بسابید تا گچ های سست شده کنده شوند و از بین روند. پس از اتمام کار اگر لکه کامل از بین نرفت می توانید مراحل بالا را دوباره تکرار نمایید، بهتر است برای بار دوم زمان بیشتری برای خیس خوردن گچ در نظر بگیرید. اگر لکه گچی روی سرامیک بزرگ باشد می توان از یک تیغه پلاستیکی کمک گرفت و آن را از روی سرامیک تراش داد، در این روش دقت کنید که به سرامیک آسیبی وارد نشود.
  • یکی از روش های شیمیایی برای از بین بردن گچ روی سرامیک، استفاده از خمیر پراکسیدهیدروژن و جوش شیرین است. در این روش باید مخلوط خمیری شکلی از پراکسید هیدروژن و جوش شیرین تهیه کرد. برای این کار 62 میلی لیتر پراکسید هیدروژن و 100 گرم جوش شیرین را با هم مخلوط کنید به گونه ای که حالتی خمیری داشته باشد. پس از تهیه خمیر آن را روی لکه گچ قرار داده و به آن اجازه دهید چندین دقیقه روی لکه باشد در آخر با گذشت زمان معلوم سطح سرامیک را با آب گرم آبکشی کنید.
  • اگر پس از تمیز کردن گچ روی سرامیک اثرات ناشی از آن باقی ماند و به خوبی پاک نشد می توانید از بخارشوی استفاده نمایید، بخارشوی با ایجاد بخاری مرطوب می تواند تمامی اثرات گچ و دیگر مصالح را روی سرامیک پاک کند. از این راه برای پاک کردن شوره و سفیدک روی کاشی و سرامیک نیز می توان استفاده نمود.

روش های ساده پاك كردن گچ از روی سراميك  

بهترین زمان برای تمیز کردن گچ از روی سرامیک

گچ یکی از مصالحی است که به سرعت روی سرامیک سخت می شود در نتیجه زمان پاک کردن آن بسیار حائز اهمیت است. بهترین زمان برای پاک کردن گچ و مواد شبیه به آن، قبل از خشک شدن آن روی سرامیک است به عنوان مثال بلافاصله پس از این که گچ بر روی سرامیک ریخت می توان با پارچه ای نرم و پولیش مانند به آسانی گچ را از روی سرامیک کف پاک کرد. اما در صورتی که نتوانید قبل از خشک شدن گچ را پاک کنید و گچ روی سرامیک خشک شود، روش های دیگری برای تمیز کردن گچ و اثرات آن وجود دارد که در بالا به تعدادی از آن ها اشاره کردیم. پس بهتر است  از ابتدا مواظب نریختن گچ بر روی سرامیک باشید  و در صورتی که گچ بر روی سرامیک ریخت بلافاصله و قبل از خشک شدن به آسان ترین شکل ممکن لکه گچ را پاک کنید.

سایر روش های پاک کردن گچ روی سرامیک

در بالا به برخی روش های ساده پاک کردن گچ از روی سرامیک اشاره کردیم در ادامه این مقاله از کاوه سرام برخی دیگر از راه های از بین بردن لکه گچ از روی سطح سرامیک را توضیح می دهیم:

  • پاک کردن گچ روی سرامیک با کفسابی: یکی از بهترین و اثر بخش ترین روش برای از بین بردن گچ و دیگر مصالح از روی سطح سرامیک، کفسابی است. کفسابی علاوه بر پاکسازی سرامیک از هر گونه آلودگی به آن جلوه بی نظیری می دهد. با این روش تمامی کثیفی ها پاک می شوند و خلل و فرج های ایجاد شده در حین کار از بین می روند، با این عمل سرامیک ها نمایی براق و یکدست پیدا می کنند و در سرامیک درخشندگی خاصی ایجاد می شود. از مهم ترین معایب این روش مکان خاص آن است، با توجه به نام آن می توان متوجه شد که این روش تنها برای کف کار ساز است و برای پاک کردن گچ روی دیوار مناسب نیست در نتیجه برای دیگر مکان ها باید از روش های دیگر پاکسازی استفاده کرد. کفسابی زمان خاصی ندارد یعنی در هر زمانی می توان از آن استفاده کرد و فقط مختص ساختمان نیست.
  • پاک کردن گچ خشک شده روی سرامیک با کاردک: اگر گچ روی سرامیک خشک شده باشد و مدت طولانی روی آن باشد پاک کردن آن کار دشواری خواهد بود زیرا قبل از تمیز کردن باید ابتدا گچ را به وسیله کاردک کاملا از سطح سرامیک پاک کرد سپس با استفاده از مواد شوینده یا بخارشوی اثرات گچ باقی مانده روی سرامیک را از بین برد. در کل قبل از تمیز کاری باید به نوع لکه، جنس سرامیک، میزان خشکی گچ و ... دقت کرد.

کاشی کاوه از برند های معتبر تولیدکننده انواع کاشی و سرامیک در کشور است، برای تهیه کاشی و سرامیک کاوه با ما در کاوه سرام بمانید.

سایر روش های پاک کردن گچ روی سرامیک  

نکات مهم برای پاک کردن گچ روی سرامیک

  • برای پاک کردن گچ باید از تیغه های پلاستیکی استفاده کرد که آسیبی به سرامیک وارد نشود.
  • با توجه به نوع و اندازه لکه برای پاک کردن به زمان و تلاش متفاوتی نیاز دارید. گاهی لازم است یک شبانه روز به گچ مهلت داد تا کاملا مرطوب شود.
  • بهتر است ابتدا از روش های ساده استفاده کنید و در صورت از بین نرفتن گچ روی سرامیک از روش های شیمیایی استفاده کرد.
  • در صورت لزوم می توان یک روش را دوبار تکرار کرد تا نتیجه بهتری حاصل کرد.
  • در صورت استفاده از اسکاچ مدل های نرم و ابری را انتخاب کنید.ب
  • بعد از پاکسازی در روش هایی که از مواد اسیدی استفاده می کنند برای از بین بردن اثرات گچ روی سرامیک از محصولات خنثی استفاده نمایید تا هیچ اسیدی روی سرامیک باقی نماند.
نوشتن دیدگاه